Kalender ikon Opdateret den: 02/12/2021
Læsetid:  6 minutter Bog ikon

Er esport og computerspil rigtig sport?

Vi har samlet diverse kilder, og vi har spurgt 3500 gamere. 78,3% af alle adspurgte mener, at esport er en rigtig sport. Her kan du læse, hvorfor det er en vigtig debat.

  • 1 Hvorfor er det vigtigt?
  • 2 Ligheder mellem esport og normal sport
  • 3 78,3% mener e-sport er sport
  • 4 Gamerne spiller i høj grad pga. konkurrence
  • 5 Hvor mange procent ser esport?
  • 6 Metode
  • Målet med denne artikel er at skabe debat omkring esport som en rigtig sport. Vi vil fremlægge vores indsamlede data og kigge på andre kilder.

    Hvorfor er det vigtigt?

    Er Esport en sport?

    Esport bør først og fremmest ses som det, ordet antyder: internetsport. Hvorfor så overhovedet have denne debat? Den umiddelbare fordel er, at der findes sportspuljer med økonomisk tilskud, hvilket vil hjælpe diverse organisationer, der allerede nu er involveret i at gøre esport mere holdbart. Det kan også motivere nye organisationer, der gerne vil starte hold, turneringer eller forbund. Derudover er der også en klar tendends i efterskoler med esport som linje- eller valgfag. Her kan man bruge et helt år på at fokusere på at blive bedre taktisk, fysisk og mentalt. En esports efterskole kan i hvert fald give muligheden for barnet at prøve sig af i et mere struktureret setup

    Vi kan sagtens kalde det esport, hvis vi samtidig behandler det på samme måde som ”normal” sport. På den måde respekterer vi de talenter, der lægger flere tusinde timer i det for at kunne leve af det. Problemet er bare, at vi endnu ikke gør det.

    Ligheder mellem esport og normal sport

    Esport fungerer i høj grad som normal sport. Lighederne er klare:

    1. Der er turneringer, hvor hold dyster mod hinanden for store pengepræmier ($25 millioner i the international i DOTA 2).
    2. Der er mange, som sidder og kigger med. Ved League of Legends Worlds (verdensmesterskaberne) var der over 200 millioner tilskuere, da det peakede. (https://en.wikipedia.org/wiki/2018_League_of_Legends_World_Championship)
    3. I lighed med andre sportsgrene som fx fodbold modtager mange hold sponsorater.
    4. Når Astralis vinder en turnering (Major), er vores statsminister ude at lykønske dem, præcis som vi så til EM i håndbold.
    5. Der findes legater til esports atleter i USA. Det fungerer på samme vilkår som legater til dygtige atleter inden for traditionelle sportsgrene.
    6. Tyske forskere har fundet ud af, at esports atleter har samme hvilepuls som maratonløbere. I peak perioder opnår de over 400 ”movements” på tastatur og musen i minuttet. (https://www.dw.com/en/science-shows-that-esports-professionals-are-real-athletes/a-19084993)
    7. To af de tre højest scorende grunde til at spille computerspil er esports elementer som ”skill improvement” og ”competition”. Ser vi på ovenstående, kan vi let argumentere for, at de fysiske krav er højere i esport end i f.eks. skak, dart og billard. De er sportsgrene, og de to sidste betegnes som ”idræt”. Der er flere udøvere og tilskuere til esport, end mange andre sportsgrene har. Resultaterne betyder noget, og de belønnes med pengepræmier.

    78,3% mener e-sport er sport

    Hvor mange mener, at Esport er en rigtig sport?

    I 2017 fik vi over 3500 gamere til at svare på et spørgeskema, hvor der blandt andet indgik e-sport. 78,3% af de adspurgte gamere mente, at e-sport er en rigtig sport. De fordeler sig sådan:grafesport Datafarver:

    • Orange: Hvor meget esport ser man
    • Blå: Hvilket spil spiller man
    • Gul: Hvor meget spiller man
    • Lilla: Hvor gammel er man
    • Grøn: Gennemsnit

    Undersøgelsen peger på en tydelig tendens: Hvis du ikke ser esport, opfatter du det ikke som en rigtig sport. Hvilket man måske kunne forvente. Det kan dog også tyde på, at der er mange fordomme over for esporten. Så modstanderne mangler måske et reelt grundlag for deres modstand. Det tema går igen ved de andre, der ligger nede i bunden af grafen. Her finder vi folk over 40 år og folk, som spiller GTA, et spil uden en esports scene. Vi finder også folk, der ikke spiller særlig meget computer. Mange af disse personer mangler måske indsigt i, hvad der reelt foregår i esport.

    Gamerne spiller i høj grad pga. konkurrence

    Et af de bedste argumenter for at se esport som en sport er, at mange spiller computer pga. konkurrenceelementet. Vi har gentaget et akademisk studie fra 2011 (https://link.springer.com/article/10.3758/s13428-011-0091-y). Vi fandt ikke signifikans i den syvende faktor, der er ”coping”. Derfor viser vi kun seks resultater. 20112017 (1) Escape dækker over at flygte fra det virkelig liv og glemme ens problemer. Fantasy betyder, at man ønsker at drømme sig væk i et alternativt univers eller føle sig som en anden person. Skill improvement dækker over forbedring af eksisterende evner, som f.eks. koncentration, koordination, sanser og taktiske evner. Recreation dækker over at slappe af eller opsøge noget, man synes er sjovt og spændende. Competition betyder, at man spiller for at vinde og slå andre. Kort sagt konkurrenceelementet. Social er den dimension at møde nye folk og spille sammen med venner.

    Ser vi på ovenstående grunde til at spille, er de fleste gode og udviklende. Der er kun ”escape” og ”fantasy”, der kan karakteriseres som problematiske. Hvis folk scorer højt på ”social” eller ”escape”, spiller de generelt mere end andre. Mens en høj score på ”recreation” betyder, at man spiller mindre.

    ”Skill improvement” og ”competition” er i vores nye undersøgelse gået fra en bundplacering til at være de bærende grunde til at spille computer. Det er også værd at notere, at alle vores værdier er en smule højere, end de var i den originale undersøgelse.

    Hvor mange procent ser esport?

    De adspurgte fordeler sig sådan:

    Procent Esport hyppighed
    29% Ser esport hyppigt
    48% Ser esport en gang i mellem
    23% Ser ikke esport

    De to største kanaler for esport er Twitch og Youtube. Over 70% følger med på Twitch, mens 20% følger kampene på Youtube.

    Metode

    Vi har spurgt 3500 gamere omkring deres spillevaner i et omfattende spørgeskema. Brugerne er primært fundet via Facebook og 20% via Reddit. Reddit som medie repræsenterer de lidt mere hardcore brugere, hvorimod Facebook giver et glimrende billede af alle slags gamere. Vores data er blevet renset og analyseret via SPSS. Alle korrelationer og tal er signifikante.