Undersøgelse 2018: Spil og spilproducent ratings

Vi har spurgt 5500 gamere, hvor tilfredse de er med det spil, de spiller. Se hvilket spil, der fik højest rating, og hvilket spil, som skuffede i 2018.

Vi har gentaget succesen og lavet en 2018 version af vores gamingundersøgelse. Denne gang var formålet med undersøgelsen at finde ud af hvilket spil, der blev rated bedst af spillerne. Vi har fået over 5500 svar på undersøgelsen og kun inkluderet de spil, hvor der var et signifikant antal besvarelser. I undersøgelsen kigger vi på flere ting. Hvilket spil fik den bedste rating, hvilken spilproducent var brugerne mest tilfredse med, hvilke spil og spilproducenter floppede, hvor meget spiller vi computer, og hvad lægger vi mest vægt på i spil. Undersøgelsen er lavet i november 2018. Rocket League toppede listen i år og overhalede Overwatch, som var det eneste spil, der slog Rocket League i 2017.

Ratings for spil i 2018

2018spil
Den grønne streg er gennemsnittet for alle besvarelser. Overraskende nok ligger World of Warcraft i bunden. Det ses tydeligt, at den seneste expansion har fået en hård start. Vi lavede som sagt også undersøgelsen sidste år, og i den forbindelse har vi sammenlignet ratings fra 2017 og 2018.
2017vs20181
De orange streger viser ratingen af spillene i 2017, og de blå viser den i 2018.

Både i 2017 og 2018 var der enighed om, at Overwatch og Rocket League er top spil. De største ændringer, vi har målt, er PUBG og WoW, der begge er faldet ned i bunden. PUBG var lige kommet ud, da vi lavede undersøgelsen i 2017. Vi konkluderede den gang, at det var med til at give dem høje karakterer. I mellemtiden har PUBG haft noget bøvl med udviklingen af spillet, mens Fortnite har haft massiv succes. Vi valgte at lave undersøgelsen lige efter BlizzCon. Vi ville se, om årets BlizzCon, som mange døbte en fiasko, havde indflydelse på, om Blizzards spil var dykket i meningsmålingerne. Svaret er, at det havde det i den grad.
1 STcuwlbXgg5lhUsV-esQiQ
Her er et eksempel, hvor vi har isoleret resultaterne for Blizzard. WoW er det spil, der er faldet mest det sidste år. Blizzard har ét spil, der scorer over average for hele undersøgelsen, hvilket ikke er synderligt imponerende. Undersøgelsen fik dog ikke svar nok om Starcraft 2 og HOTS, så de er ikke med i opgørelsen.

Ratings for spilproducenter i 2018

Vi havde en hypotese omkring en sammenhæng mellem vurderingen af spillet og af spiludvikleren. Det vil sige, hvis du ikke er tilfreds med WoW, er du også mindre tilfreds med Blizzard og omvendt. Vi spurgte, hvordan vores respondenter ville rate dem baseret på en skala fra 1-10. Hvilket også betyder, at ratings i Blizzards spil er meget lave efter BlizzCon, fordi hele eventet blev opfattet meget negativt.
spilproducentratings2018
Den ene grønne søjle viser gennemsnittet fordelt på alle spilproducenter, den anden grønne søjle viser Blizzards gennemsnit på tværs af alle spil.

Epic Games ligger øverst på listen efterfulgt af Grinding Gear Games. Epic Games står bag Fortnite, mens Grinding Gear Games har lavet Path of Exile. Listen har en del større udsving, end listen over spillene. Blizzard bliver straffet med en bundposition af Diablo 3 spillere. Trods det ”at de har en mobil”, synes de ikke, det er en god ide med Diablo Immortal. PUBG bliver også straffet.

Anbefaling af spil

Vi spurgte også vores respondenter, om de ville anbefale de spil, de spillede. Her var procentsatserne overraskende høje. Grafen viser hvor mange procent, der ville anbefale spillet til andre.
anbefaling
Ideen med at stille spørgsmålet ”Vil du anbefale spilnavnet til andre?” var at dobbelttjekke, om respondenterne var konsistente i deres svar. Det ser det nogenlunde ud til, at de var, hvis man sammenligner grafen med spil-grafen. Der er selvfølgelig også nogle andre faktorer, der spiller ind. F.eks. var Black Ops relativt nyt, da vi lavede undersøgelsen. Derfor er folk stadig i honeymoon-fasen og må antages at give spillet højere ratings over hele linjen og specielt her.

Hvad er vigtigst for gamers?

vigtigste
Gameplay og design er selvfølgelig det vigtigste. Det er dog ret overraskende, at e-sport og story ikke er særligt vigtige. E-sport-aspektet ligger lavt, fordi en stor del af spillerne (23%) ikke synes, det er vigtigt overhovedet. Det er primært de ældre gamere eller gamere, der spiller spil som fx GTA V uden et esport aspekt i sig. Overraskende nok ligger kommunikation og bug fixing ret højt oppe på listen. Det kan også forklare, hvorfor PUBG og WoW får så dårlige ratings.

Vi har i øvrigt også undersøgt, om der er en signifikant korrelation mellem det, man vurderer som vigtigst, og om man bedømmer et spil højt eller lavt. Det er der ikke.

Hvor meget spiller gamers?

Et af de faste spørgsmål hvert år i vores spørgeskema er at tjekke, hvor meget de forskellige aldersgrupper spiller computer. Du kan se resultatet her.
spilletid
Her ses resultatet for alle aldersgrupper. Det passer egentlig ret godt med, hvad vi fandt frem til sidste år. I et par forskellige artikler argumenterer jeg for, at det er mere interessant at undersøge, hvorfor folk spiller, end hvor meget de spiller. Begge dele er nødvendige at vide, og det kan virke lidt ekstremt, at over 10% spiller mere end 40 timer om ugen, men man bør kigge på hvorfor. Er det, fordi de har tænkt sig at leve af e-sport og øver sig hver evig eneste dag? Hvis det er tilfældet, kan tidsforbruget sagtens forsvares. Hvad ville du fx tænke, hvis du hørte sætningen: ”Han spiller fodbold 40 timer om ugen, han træner til at blive professionel.”? De fleste ville nok tænke, at det var en dedikeret person. Men så snart gaming erstatter fodbold, er det pludselig forkert i manges øjne.

Omkring 75% har svaret, at de spiller sammen med deres venner mindst halvdelen af tiden, hvilket også er den gruppe, der spiller mest computer. En anden test har vist, at danske unge er dem, der er mindst fysisk sociale. Det kunne tyde på, at spil er en ny måde at være social med sine venner.

Selvfølgelig er der også folk, der er enten afhængige eller spiller computer for at flygte fra virkeligheden. Det, hvilket er et emne der bør undersøges mere, vi har allerede en del data om det. – Så hvis du står og skal skrive en bachelor opgave, så skal du være velkommen til at sende en mail.

Folk der spiller WoW og League of Legends, spiller generelt lidt mere computer.
Nedenfor vises grafen så man kan se hvordan det fordeler sig på forskellige aldersgrupper.
spilletid1
Grafen læses ved at kigge på f.eks. 15-19 år, den orange streg, her kan vi se at der er omkring 13% der spiller mere end 40+ timer om ugen. Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at for at kunne have taget vores spørgeskema skulle man spille computer. Det betyder at der er 13% af dem mellem 15-19 år, som spiller computer, der spiller mere end 40 timer om ugen.

Metode og noter

Vi indsamlede svar fra Facebookgrupper og Reddit. Aldersfordelingen er, som man kan forvente. De fleste gamere er under 30, men der er stadig mange besvarelser i hver aldersgruppe. Det var også tilfældet i undersøgelsen fra 2017.

Undersøgelsen blev lavet lige efter BlizzCon, da det var en god måde at få den seneste information fra alle Blizzards spil, og den viser et ”her og nu” billede af situationen. Vi har været meget opmærksomme på bias, specielt på Reddit. Det plejer at være lidt mere ”hardcore” folk, der søger til Reddit. Det kan ses på, at Redditbrugerne generelt har været mere skeptiske og givet dårligere ratings end Facebookbrugerne.

En anden ting er, at ældre gamere generelt har givet Blizzard dårligere ratings. Det kan blandt andet skyldes, at ældre brugere generelt spiller spil, der har fået dårlige ratings, som f.eks. WoW.

Undersøgelsen er også blevet sammenholdt med vores tidligere undersøgelse. Her ser vi, at den ugentlige tid brugt på at spille computer ikke har ændret sig væsentligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *